Dijital pazarlama, dijital kanallarda varlık gösteren kişilerin veya markaların, içeriklerini bu platformlarda yayınlamasını içerir.

Dijital pazarlama, dijital kanallarda varlık gösteren kişilerin veya markaların, içeriklerini bu platformlarda yayınlamasını içerir. Bununla birlikte bu içerikler, belirli bir kitlenin ilgisini çekecek ve kişinin ya da markanın tanıtımını yapacak ölçekteki çalışmalardır. Dijital pazarlama, fiziksel dünyadaki pazarlama çalışmalarının dijital versiyonudur. Dijital pazarlama, insanların internette geçirdiği zamanın büyüklüğünden dolayı günümüzde iyice önem kazandı. Bu içerikte dijital pazarlamaya dair merak edilen tüm konu başlıklarını cevaplamaya çalışıyor olacağız.

Dijital Pazarlama Ne İçin Kullanılır? Önemi Nedir?

 

Dijital pazarlama, tanıtımı yapılacak herhangi bir şeyi, hedef kitlesi üzerinde pazarlamasını gerçekleştirecek tüm dijital araçları içerir. Bu bir kişi ya da marka olabilir veya sadece bir ürün de olabilir.

Dijital pazarlamanın, bu alanda varlık göstermek isteyen herkes için neden önemli olduğunu açıklıyoruz:

 Dijital pazarlama, özellikle internet teknolojilerinin gelişmesi ve hayatımıza tam anlamıyla sirayet etmesiyle popüler hale geldi. Öyle ki günümüzde birçok pazarlama araçlarının başını çekmektedir. Çünkü gün içinde ortalama olarak 5 saat ve üzerinde vaktimizi, internet üzerinde harcıyoruz. Dijital platformların çoğalması bu durumun başlıca sebeplerinden birisidir. Dolayısıyla “İnsan neredeyse pazarlama oradadır.” mottosuyla hareket eden herkes, dijital pazarlamanın tüm araçlarını kullanmaktadır. 

İnsanların kendi içerik yayınlarını oluşturabilmeleri ve ilgi alanlarına göre içerik akışına maruz kalabilmeleridir. Bu sayede pazarlamasının yapılacağı ürünün hedef kitlesine, dijital kanallar vasıtasıyla rahatlıkla ulaşılabilmektedir.

Dijital pazarlamanın günümüzde bu kadar yaygın kullanılmasının belli başlı nedenleri vardır. Bunlar;

 

  • Hedef kitleye ulaşım kolaylığı
  • Reklamları etkili ölçme fırsatı
  • Daha düşük maliyetler
  • Daha geniş kitleye erişim imkanı
  • Kişiselleştirilmiş reklamlar
  • Daha hızlı sonuçlar

 

NEDEN ÖNEMLİ?

Yukarıdaki maddeleri açıklayarak detaylandırıyoruz.

 

Hedef kitleye ulaşım kolaylığı: Her markanın, kişinin ya da  ürünün hitap ettiği belirli bir kitle vardır. Tabi “tuvalet kağıdı” gibi herkese hitap eden bir ürün hizmeti sağlamıyorsanız. Bu arada tuvalet kağıdının satışlarında da hedefleme yapılmalı ama uzun mesele bunlar, şimdilik girmeyelim. Geleneksel pazarlama yöntemlerini düşündüğünüzde, kitlelere ulaşmak mümkündür. Ancak problem ürününüzü, kendinizi ya da markanızı herkese göstermek değildir. Bu beklenen etkiyi yaratmayabilir. Çünkü; bir ürün/hizmette beklenen dönüşümü gerçekleştirmek, onu en alakalı kitleye ulaştırmanıza bağlıdır. Bu anlamda bir ürünü alakasız 10 milyon kişiye gösterirseniz, muhtemelen sıfır dönüşüm almanız olağandır. Bununla beraber o ürünü, direkt hedef kitlesi olan 10 bin kişiye göstermeniz ise beklenen dönüşümleri sağlar. Bu kapsamda ilgili ürün/hizmetle ilgili olarak 10 bin kişi, 10 milyon kişiye ulaşmanızdan daha fazla dönüşüm almanızı sağlayacaktır. Bu duruma hedef kitleye uygun pazarlama yöntemi de diyebiliriz.

 

Reklamları etkili ölçme fırsatı: internet dünyasında reklamlarınızı ölçme fırsatınız olduğunu biliyor muydunuz? Özellikle Google Ads, Meta Business Manager ve bunun gibi dijital reklam araçlarını kullanabilirsiniz. Bu sayede reklamlarınızı alakalı kitlelere çıkarak, reklamlarınızın dönüşümlerini ölçme fırsatı yakalamış olursunuz.

 

Daha düşük maliyetler: Yukarıda bahsi geçen 10 milyon&10 bin örneğinde olduğu gibi bir avantajı sağlamış olacaksınız. Dolayısıyla ilgili hedef kitleye özel pazarlama stratejileri ile daha düşük maliyetli reklamlar oluşturabilirsiniz.

 

Daha geniş kitleye erişim imkanı: Dijital pazarlamanın bir diğer avantajı da ürün veya hizmetinizle alakalı daha fazla kişiye erişim imkanı sağlamanızdır. Bu sayede reklam kampanyalarınız daha başarılı olacaktır. 

 

Kişiselleştirilmiş reklamlar: Dijital pazarlamanın bir diğer avantajı, kişiselleştirilmiş reklamlardır. Kişiselleştirilmiş reklamlar, özellikle web sitenize giren insanların site içerisindeki davranış metriklerini ölçerek, kişi bazında kampanya gerçekleştirmenizi sağlayan pazarlama türü olarak tanımlanabilir.

 

Daha hızlı sonuçlar: Dijital pazarlamaya dair şu ana kadar anlattıklarımız kapsamında, pazarlama stratejileriniz ve reklam kampanyalarınızda daha etkili çözümler almanız beklenen bir sonucu yansıtmaktadır. Dolayısıyla dijital pazarlama ile içeriklerinizde ve reklam kampanyalarınızda daha hızlı sonuçlar alabilirsiniz.

 

Dijital Pazarlama Türleri/ Dijital Pazarlama Teknikleri

 

Dijital pazarlama türlerini bu başlık altında açıklayarak, hangi dijital pazarlama türünün ne işe yaradığını tam olarak öğrenmiş olacaksınız.

 

Arama Motoru Optimizasyonu (Search Engine Optimization-SEO)

 

Son zamanların en etkili dijital pazarlama yöntemlerinden biri olan SEO, dijital pazarlamanın en etkili pazarlama yöntemlerinden birisidir. SEO, özellikle E-ticaret sitelerinin arama motoru kurallarına uygun hale getirilip, ilgili arama sonuçlarında üst sıralarda çıkmanızı sağlayan dijital pazarlama yöntemidir. SEO çalışmalarıyla, arama motorlarında sektörünüzle alakalı anahtar kelimemelerde sıralama kazanarak, web sitenize trafik alırsınız. 

 

 

İçerik Pazarlaması 

 

İçerik pazarlaması, maddi anlamda bir gelir elde etmeyi öncelik olarak hedeflemez. Daha çok hedef kitleyle marka arasında güven ilişkisine dayalı kreatif içerikler oluşturur. Bu içeriklerle hedef kitlenizin ilgisini, güvenini kazanabilirsiniz. Bununla beraber hali hazırdaki müşterilerinizin de markaya olan bağlılığı artar. İçerik pazarlamasındaki en önemli unsur, hedef kitlenizle markanız arasında bir bağ oluşturarak marka bilinirliği ve sadakati oluşturmaktır.

İçerik pazarlaması, dijital pazarlama unsurları arasında önemli bir yere sahipken, hafife alınabilecek bir pazarlama kampanyası değildir. Durumdan duruma değişmekle beraber, en önemli dijital pazarlama araçlarından birisidir.

 

E- posta Pazarlaması

 

Dijital pazarlama yöntemlerinden biri olan ve e-posta pazarlamasıyla, hedef kitleniz üzerinden kişiselleştirilmiş kampanyalar kurabilirsiniz. 

E-posta pazarlamasıyla ile şunları gerçekleştirebilirsiniz:

 

  • Ürün ve hizmet tanıtımı
  • Teklif sunma
  • Bilgi verme
  • Yeniden pazarlama-hedefleme

 

E-posta pazarlamasıyla web sitenizi ziyaret eden ve belirli bir süre geçiren, ürünlerinizi inceleyen ve sepetine ekleyerek alışveriş eylemi gerçekleştirmeyen insanları hedefleyebilirsiniz. Böylece bu kitleye uygun kampanyalar oluşturabilirsiniz. Etkili kullandığı takdirde dönüşümü oldukça yüksek bir pazarlama türüdür.

 

Sosyal Medya Pazarlaması

 

Sosyal medya pazarlaması, ürün/hizmet tanıtımlarının sosyal medya üzerinden yapılmasını ifade eder. Geleneksel pazarlama türlerine göre daha az maliyetli ve daha geniş kitlelere ulaşma imkanı sunar. Özellikle sosyal medya reklamlarıyla beraber hedef kitlenize ait; ırk, dil, ilgi alanı, cinsiyet, yaş gibi kırılımları gerçekleştirerek reklamlarınızı çıkabilirsiniz.

 

Influencer Marketing

 

Başlarda çok etkili görünmese de kısa bir süre sonra ne kadar etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Birçok pazarlama uzmanına göre, dijital reklam araçlarında en ince hedefleme kırılımlarıyla hazırlanan reklamların dönüşüm oranlarından çok daha sonuçlar elde edilebilmektedir. Bu durumun en büyük sebebi, Influencer’ların takipçileri üzerinde idol etkisi yaratmalarıdır. Davranışları etkileyen birçok bilişsel faktör bulunur. Bu konulara başka bir içeriğimizde değineceğiz. Genel olarak Influencer marketing ile satışlarda büyük bir artış elde etmek oldukça olasıdır. Sadece markanızı doğru ve iyi yansıtacak bir isim bulmanız gerekiyor. Bununla birlikte reklam kampanyanızı doğru oturtmanızda önemlidir.

Yeniden Pazarlama (Remarketing)

 

Özellikle e-ticaret siteleri için oldukça önemli bir kavramdır. Remarketing kısa bir tanımla; bir kullanıcı tarafından web sitenizin ziyaret edilip herhangi bir işlem yapmamasından sonra, reklamlarınızı bu kullanıcının daha önce ziyaret ettiği bir web sitesinde ya da başka bir sitede karşısına çıkartmaktır. Bu şekilde bir tanım yapılabilir.

 

SEM (Search Engine Marketing)

Arama motoru pazarlaması, arama motorlarının sonuç sayfasına reklam verme işlemi olarak tanımlanabilir. SEO ile organik yollar vasıtasıyla ulaşılabilen üst sıralara, SEM’i kullanarak daha hızlı ulaşabilirsiniz.

 

En İyi Dijital Pazarlama Türü Nedir?

 

Dijital pazarlama bu sektörde hizmet vermek isteyen her marka ve her hizmet türü için önemlidir. Bununla birlikte dijital pazarlamada herkesin kesin olarak kullanabileceği spesifik bir tür yoktur. En iyi pazarlama türü, ekibinizin sayısı, bütçesi, hedef kitlesi gibi çeşitli koşullara bağlıdır. 

 Büyük bir işletme değilseniz, SEO stratejileri, sosyal medya pazarlaması ve e-posta pazarlama kampanyalarını kullanarak, bütçenizi daha verimli kullanabilirsiniz.

 

Dijital Pazarlamada İçeriğin Önemi/İçerik Pazarlaması

 

Dijital pazarlamanın önemli kollarından biri de içeriktir. İçerik öyle geniş bir dünyayı ifade eder ki sınırlarını belirlemek oldukça zordur. Bunun en önemli nedeni aslında oldukça basit açıklanabilir: İnternet sayesinde, hakkında merak ettiğimiz her şeyi dijital platformlarda aratmamız. Dolaysıyla insanın sınırsız merak, istek, ihtiyaç vb.lerini içeren arama sorgularına cevap vermekte gerekecektir. İçerikler bunu sağlamaktadır. Yani içerik evreni sınırsızdır diyebiliriz.  Bu noktada anlatmak istediğimiz şey; hedef kitlenizi iyi analiz ettikten sonra onlara özgü içerikler hazırlayın. Böylece onları bulunduğunuz dijital kanallara çekebilirsiniz.

 

Dijital Pazarlamanın Avantajları

 

Dijital pazarlama araçlarını kullanarak müşterilerinize benzersiz satın alma yolculuğu oluşturabilirsiniz. Kullanıcı dostu içerik ve tasarımlarla birlikte bu süreci en iyi şekilde destekleyebilirsiniz. Dijital pazarlama ile hedef kitlenizin en çok vakit geçirdiği dijital kanalları bulabilirsiniz. Müşterilerinizin dilinden onlara hitap eden içerikler oluşturarak marka ve müşteri arasındaki güven bağını sağlam bir şekilde kurabilirsiniz. Müşterileriniz, kendi ihtiyaçlarına seslenen içeriklerinizle beraber markayı daha da özümseyecektir.

Dolayısıyla dijital pazarlamanın birçok avantajı vardır. Bunlar;

 

  • Hedef kitleye daha fazla erişim: müşteri profilinize uygun insanlara daha hızlı ulaşabilirsiniz.
  • Detaylı Hedefleme: SEO ve sosyal medya stratejilerinden hareketle daha nitelikli alıcıları hedefleyerek ulaşabilirsiniz. 
  • Sürdürülebilirlik: Dijital pazarlama stratejilerini doğru hedef kitleye ulaştırarak, müşteri verisi elde edebilirsiniz. Bu sayede müşteri kitlenizin geri dönüşlerini ölçüp değerlendirerek, nitelikli kampanyalar çıkabilirsiniz.
  • Ölçme Fırsatı: Kampanyalarınıza gelen tepkileri dijital araçlar vasıtasıyla ölçebilir, dijital dünyada oluşturduğunuz tüm reklamları bu sayede değerlendirebilirsiniz.

 

Dijital Pazarlama’da B2B ve B2C Pazarlama Yöntemleri

 

Dijital pazarlama faaliyetlerinin en temel amaçları, hedef kitlenin markayla iletişim kurması, bağ oluşturması ve sonunda müşteri sadakatini yaratmaktır. Bu pazarlama türüyle hem B2B hem de B2C pazarlama ekipleri, geleneksel pazarlama taktiklerinde ulaşımı imkansız olan daha geniş bir hedef kitleye erişim imkanı sağlarlar. 

 

 

Dijital Pazarlamanın Geleceği Hakkında Öngürüler

 

Dijital pazarlama, internetin hayatımızda yaygınlaşmasıyla paralel olarak büyüyor ve gelişimine devam ediyor. Öyle ki markalar için önemi yadsınamaz hale gelmiştir. İnsanların vakit geçirme alışkanlıklarının internet tabanlı dünyaya kayması, beraberinde birçok avantajı da getirmiştir. Yapay zeka teknolojileri sayesinde insanların internet üzerindeki davranışlarını analiz ederek, pazarlama stratejilerinde kullanabiliyoruz. İnsan davranışını gözlemleyerek, bireyi temel bazda inceleme fırsatını sunan dijital pazarlama araçları, geleneksel pazarlama yöntemlerini aslında bu noktada kırıyor ve egale ediyor. Dolayısıyla geleneksel pazarlama yöntemlerinin dijital pazarlamanın bu avantajına karşı cevap vermesinin imkansızlığı, üstünlüğü oluşturan en temel sebep. Dolayısıyla en nitelikli ve avantajlı pazarlama yöntemi olarak dijital karşımıza çıkıyor. Verinin çok kıymetli hale geldiği günümüzde, markalar bu verilere ulaşabilmek ve reklamlarını bu verilere uygun halde optimize etmek için bütçelerinden önemli bir miktarı buraya taşıyor. Çünkü markanın hayat damarlarından biride müşteri ile kuracağı bağı oluşturan kanallardır. Bu kanal günümüzde; dijital pazarlama yöntemlerini içermektedir. Artan insan nüfusu ve bununla paralel internet kullanıcı sayısı, bizlere dijital pazarlama yöntemlerini günümüzden daha da ileri bir yoğunlukta kullanılacağını göstermektedir. Bu verilerden hareketle dijital pazarlamanın geleceği hakkında kesin yargılara ulaşmamız da mümkündür. “Gelecek dijitaldeyse; geleceğin pazarlaması da dijitalde” mottosu, bu anlamda bir gerçeği de yansıtmaktadır. İnsan davranışları ani ve kesin bir değişime uğramaz ise dijital pazarlama, geleceğin en hakim pazarlama yöntemi olacaktır.